Facebook

Hoe Facebook gebruiken voor, tijdens en na de Week van de Amateurkunsten.

Waar plaats je berichten?

Een kleine zoektocht op Facebook naar de communicatie over de Week van de Amateurkunsten, leert dat er berichten geplaatst worden op persoonlijke profielpagina’s, op pagina’s van verenigingen, in groepen en op evenementenpagina’s. Wat is nu de beste keuze?

  • persoonlijk profiel:
    als je deelneemt als individuele kunstenaar kun je jouw activiteit aankondigen op je persoonlijke profielpagina.
     
  • pagina:
    bij voorkeur maak je een pagina aan vanuit de organisatie die mee trekker is van de Week van de Amateurkunsten, dus als gemeente, Dienst Cultuur, Cultuurraad, jouw culturele vereniging... Als een groots evenement in het kader van de Week van de Amateurkunsten elk jaar (of tweejaarlijks) plaatsvindt, kan je ook een pagina maken voor dat evenement. Bijvoorbeeld: Lokale Helden, Feest van de Folk, Ooggetuige…

    Voordelen:
    • je kan ‘als pagina’ ook reageren op berichten van anderen, zo raakt jouw pagina meer bekend
    • je kan meerdere beheerders aanduiden die berichten op de pagina kunnen plaatsen
    • alle leden van je vereniging, alle deelnemende kunstenaars…kunnen je berichten delen op hun persoonlijke profielpagina, waardoor de zichtbaarheid van je berichten vergroot
    • je kan je pagina linken aan je andere sociale mediakanalen (Twitter, Instagram)
    • je kan een advertentie plaatsen voor je pagina
       
  • open of besloten groep:
    je moet toegelaten worden tot de groep om berichten te kunnen plaatsen of erop te reageren, is extra drempel, niet ideaal als je veel (nieuw) publiek wil bereiken
     
  • evenement:
    voor de Week van de Amateurkunsten kan je best ook een evenement aanmaken (of verschillende evenementen voor verschillende activiteiten die onder de Week van de Amateurkunsten vallen).

    Voordelen:
    • je kan mensen persoonlijk uitnodigen
    • iedereen kan zien wie er komt of interesse heeft om te komen
    • je kan een advertentie opmaken om je evenement te promoten

 

Wat is een goed Facebookbericht?

Een goed Facebookbericht is er eentje dat zoveel mogelijk wordt bekeken, toch? Maar hoe doe je dat? Want je ziet op Facebook nooit alles wat al je vrienden posten, of wat er geplaatst wordt op de pagina’s die je een ‘vind ik leuk’ gegeven hebt. Als je van een persoon of groep regelmatig een bericht een ‘vind ik leuk’ geeft, is de kans veel groter dat je de nieuwsberichten van die persoon of pagina zal blijven zien. Het bereik van een FB-bericht is vaak maar 3 procent. Dat betekent dat als je 100 fans hebt, dat er maar 3 personen dat bericht zullen zien. Als het bericht een ‘vind ik leuk’ krijgt, een andere reactie of als het gedeeld wordt, dan vergroot het aantal personen die je bericht te zien zullen krijgen.

Tips voor het plaatsen van kwaliteitsvolle posts:

  • Zoek interactie, stel bijvoorbeeld vragen als je een bericht plaatst. Welke artiest is jouw favoriet?, Van wie wil jij graag een kunstwerk in je living hangen?, …
     
  • Roep op tot actie: deel dit bericht, bestel je tickets via de website, bekijk alle activiteiten…
     
  • Berichten met beelden erbij zijn dubbel zo populair als berichten zonder beeld. Visuele info wordt veel sneller verwerkt én wordt veel beter onthouden. Voor kenmerken van goede beelden: zie rubriek drukwerk en folders (link leggen)
     
  • Gebruik persoonlijke verhalen en breng emotie: toon hoe een kunstenaar zich voorbereidt op de Week van de Amateurkunsten, breng het verhaal van een deelnemer en waarom die persoon zich engageert voor de WAK, publiceer een reactie van een toeschouwer bij een activiteit…
     
  • Vernoem de mensen die in beeld komen. Jouw bericht komt op de tijdlijn van die persoon terecht, dus meer reacties, dus meer personen die je bericht zullen zien.
     
  • Houd. Het. Kort. Bezoekers hebben niet veel tijd en lezen geen ellenlange teksten.
     
  • Mensen maken vaak content voor jou. Ga ernaar op zoek en like en deel hun berichten.
  • Beloon je volgers met een actie of een speciale aanbieding: een vroegboekkorting voor een voorstelling, een 2de persoon kan gratis mee, de 1ste 10 likes van dit bericht krijgen een gadget…
  • Zet een wedstrijd op: laat je volgers kans maken op een leuke prijs, gelinkt aan je evenement (een bezoek achter de schermen, een VIP-ticket, een gratis workshop…)
  • Heb je de pers gehaald? Deel het op sociale media
     
  • Tag al je berichten over je activiteiten tijdens de Week van de Amateurkunsten met #WAK2017, het Forum voor Amateurkunsten kan dan jouw bericht of tweet delen op hun eigen kanalen
     
  • Maak kruisverwijzing naar je overige sociale mediakanalen: vermeld je Twitter- of Instagram-account op je Facebookpagina of omgekeerd

 

Nog inspiratie nodig voor de inhoud van een bericht? Denk aan:

  • Promotie-drukwerk is af
  • Voorstelling van de organisatoren
  • Teaser locatie
  • Link naar website van deelnemende kunstenaar
  • voorbereiding activiteit (maken van kostuums, decors, verdeling materiaal, briefing vrijwilligers…)
  • repetitie van een voorstelling
  • activiteit zelf (van eigen vereniging/gemeente/…, maar ook van andere kunstenaars/verenigingen/gemeentes/…)
  • een blik achter de schermen
  • terugblik (fotoreportage)
  • activiteit in de pers
  • bedanking medewerkers en publiek na de activiteit

 

Wanneer plaats je Facebookberichten?

Plaats je berichten wanneer de meeste van je fans online zijn. Wat het meeste geschikte moment van de dag is om een bericht te plaatsen, kan je bekijken als je op je pagina naar ‘Statistieken’ gaat, en dan op ‘Berichten’ klikt. Je kan een bericht op een later tijdstip plannen. Klik dan op het pijltje naast ‘Plaatsen’ wanneer je een nieuw bericht gemaakt hebt, en kies het tijdstip en de dag waarop het bericht moet verschijnen.

centrum voor beeldexpressie creatief schrijven danspunt koor en stem kunstwerkt muziekmozaiek opendoek poppunt vlamo