Tips voor het benaderen van de lokale pers

  • Ga op zoek naar de juiste journalist voor jouw activiteit: zoek op websites en in de gedrukte media naar de vakspecialiteit van de journalisten en/of neem telefonisch contact op met de redacties om dit te weten te komen. Een gerichte en gepersonaliseerde mail kan evenveel effect hebben als een persconferentie met veel toeters en bellen.
     
  • Je kan een persbericht voor je activiteit verzenden, zodat een journalist of fotograaf ter plekke kan aanwezig zijn, maar je kan ook een persbericht (achteraf) verzenden met de details van een activiteit die recentelijk plaatsvond
     
  • Wanneer precies verstuur je een persbericht? Verstuur je je persbericht vooraf, verstuur het dan de dag zelf of de voorafgaande dag, zodat een bezoek ter plaatse kan ingepland worden. Verstuur je een persbericht nadat jouw activiteit plaatsvond, doe het dan zo kort mogelijk na het event.
     
  • Je kan in je persbericht informatie meegeven onder embargo. Dat betekent dat de info niet voor een bepaald moment mag gepubliceerd worden. Je kan bijvoorbeeld de winnaar van een kunstwedstrijd al meegeven in het persbericht, terwijl de officiële prijsuitreiking pas op een evenement in de namiddag zal bekend gemaakt worden.
     
  • Verzend je persbericht in de mail zelf, en niet in de bijlage! Een bijlage openen is een extra stap, terwijl journalisten overladen worden met info. Maak het hen dus zo makkelijk mogelijk!
     
  • Zorg voor een meerwaarde ter plekke (beeld of belevenis).
     
  • Geef niet alle info mee in persuitnodiging, verwijs naar je activiteit zelf zodat de journalist getriggerd wordt om aanwezig te zijn.
     
  • Stuur persbericht na jouw event aan de journalisten die niet zijn langs gekomen, met extra info over aantal deelnemers en stuur dan ook beeldmateriaal van je activiteit mee.
     
  • Zorg dat de contactpersoon die vermeld wordt in je persbericht, bereikbaar is en goed gebrieft is.
     
  • naar lokale en regionale pers: bellen vooraleer persbericht te versturen om de aandacht te trekken en journalist of fotograaf te overhalen om ter plaatse aanwezig te zijn, of bellen achteraf als er geen journalist of fotograaf is langsgekomen


Ook deze presentatie ‘Omgaan met de pers’ (uit de oude doos) kan je nalezen:
http://amateurkunsten.be/vorming/1/Omgaan-met-de-media

centrum voor beeldexpressie creatief schrijven danspunt koor en stem kunstwerkt muziekmozaiek opendoek poppunt vlamo