WEEK
VAN
DE
AMATEURKUNSTEN

Hoe schrijf ik een goed persbericht?

Een persbericht opmaken en bezorgen aan journalisten is één van de goedkoopste en meest efficiënte manieren om jouw activiteit of organisatie in de media te krijgen. Maar weet dat berichten over ‘cultuur’ moeten opboksen tegen een gigantische stroom van maatschappelijke, economische, politieke en meer commercieel getinte berichten. Een goed persbericht mét nieuwswaarde opmaken is dus een cruciale eerste stap. Een persbericht moet alle info bevatten waarmee een journalist het verhaal over jouw activiteit kan brengen. Met het lijstje tips hieronder kan iedereen (ja, ook jij!) een goed persbericht opmaken en versturen.

Inhoud

  • Lengte bericht - Maak een persbericht nooit langer dan één (of maximum twee) A4-pagina(‘s)
  • Titel – zoek een duidelijke, ‘cathy’ titel, maximum 6 woorden lang, die jouw publiek duidelijk maakt waarover je verhaal handelt
  • Eerste paragraaf of introductie is de belangrijkste! Hiermee moet je de aandacht van de journalist weten te trekken. Het is een samenvatting van je hele persbericht
  • Tweede paragraaf – op het einde van de tweede paragraaf moeten de 5 W’s aan bod gekomen zijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom?
  • Voeg een quote toe om extra interesse te wekken. Kan zijn van een deelnemer, van een bekende kunstenaar, een autoriteit in de gemeente…Zorg zeker voor een link met jouw activiteit.
  • journalisten promoten niet zomaar activiteiten. Zij brengen ‘nieuws’. Iets wat interessant is voor de lezer en dus iets bij hen te weeg brengt of aanspreekt. Wat werkt?
    • EMOTIE: bv getuigenis wat kunst met een mens doet
    • IETS NIEUWS
    • IETS UNIEKS
    • IETS UITZONDERLIJK: bv locatie waar je activiteit doorgaat
    • SUCCES: bv verschillende actoren bundelen de krachten/versterken elkaar, positieve reacties…
    • CIJFERS: aantal activiteiten, aantal betrokken artiesten en vrijwilligers…
  • Vermeld indien er een goed fotomoment op de activiteit is voor een fotojournalist
  • Schrijf vanuit het standpunt van je publiek: wat valt er voor hen te beleven, hoe kunnen zij deelnemen…
  • Datum – voeg altijd een datum toe aan je persbericht
  • Einde – zet altijd ‘EINDE PERSBERICHT’ onder je inhoudelijke bericht, pas daaronder voeg je contact informatie toe
  • Contact informatie – zet onderaan altijd de gegevens van een contactpersoon voor verdere info. Voeg e-mailadres en gsm-nummer toe.

Lay-out

De lay-out zorgt ervoor dat jouw persbericht opvalt en makkelijk te lezen is. Belangrijk genoeg om ook hier de nodige aandacht aan te besteden.

  • Gebruik ‘hoofdingspapier’ van je vereniging of gemeente, of zet alleszins de naam en/of het logo van je vereniging bovenaan
  • Heb je zelf geen logo, gebruik dan zeker het logo van de Week van de Amateurkunsten. Dat kan je hier downloaden. 
  • Gebruik een makkelijk te lezen lettertype (bv Arial 12)
  • Ruime marges links en rechts geven journalisten de kans om notities op je bericht te maken
  • Splits geen zin (en liefst ook geen paragraaf) over twee pagina’s
  • Quotes plaats je steeds tussen aanhalingstekens en je vermeldt van wie de uitspraak komt

Taal en stijl

  • Gebruik korte zinnen
  • Schrijf voor je buur, niet voor je collega – gebruik dus geen vakjargon, maar zorg dat een buitenstaander je tekst makkelijk kan begrijpen
  • Gebruik geen afkortingen en letterwoorden – spreek dus niet over de WAK, tenzij je eerst voluit ‘Week van de Amateurkunsten’ gebruikt

Beeldmateriaal

 

  • Gaat je persbericht via mail de deur uit, voeg dan steeds 1 of 2 goede beelden toe in de bijlage.
  • Te zware bestanden overbelasten de mailbox van de journalist, dus overlaad jouw bericht niet
  • Kies duidelijke beelden, niet te donker, zonder al te veel details.
  • Contacteer eventueel de journalist welk type beeldmateriaal hij/zij wenst: welk type (jpeg, tiff…) en formaat.
  • Voor een publicatie op scherm (website, sociale media..) is een resolutie van 150dpi voldoende, voor een afdruk op papier is 300 dpi een vereiste resolutie.

centrum voor beeldexpressie creatief schrijven danspunt koor en stem kunstwerkt muziekmozaiek opendoek poppunt vlamo