WEEK
VAN
DE
AMATEURKUNSTEN

Originaliteit in de openbare ruimte

Hierbij een aantal tips om met beperkte middelen of met louter natuurlijke materialen jouw activiteit aan te kondigen in de openbare ruimte.



Green of reverse graffiti

Bij deze vorm van graffiti gebruik je geen spuitbussen, enkel water, een sjabloon en een hogedrukreiniger. Je kan op die manier een logo, afbeelding, korte tekst op de grond of op een muur aanbrengen. Je kan dit doen op plaatsen waar je niet met klassieke affiches kan werken. Houdbaarheidsdatum: ongeveer een maand.

Straatreclame met krijt

Indien je geen gebruik kan maken van de ‘clean graffiti’, dan kan je ook werken met tijdelijke krijtverf. Die is gelijkaardig aan stoepkrijt, daarmee kan je ook afbeeldingen, logo’s of tekst aanbrengen op heel diverse ondergronden. De verf lost vanzelf op na enkele weken.



Stickeractie

Straatstickers kunnen langer in de openbare ruimte aanwezig blijven. Je kan stickers laten aanmaken die op zo goed als elke ondergrond goed zullen hechten. Alle formaten en vormen zijn mogelijk. Je kan ook stickers met het logo van de Week van de Amateurkunsten bestellen via www.wak.be/promotie.
Zorg ervoor dat je bestelling ons tegen 1 februari 2017 bereikt.





Boodschappen die enkel zichtbaar worden als het regent

Via een sjabloon wordt een speciale vloeistof op een ondergrond (bijvoorbeeld trottoir) aangebracht. Je ziet er niets meer van als de vloeistof opdroogt…maar als het regent, komt de boodschap tevoorschijn.

http://www.atlasobscura.com/articles/bostons-streets-are-covered-in-secret-poems en http://www.masspoetry.org/raining-poetry/rpguide

Post-it

Maak jouw boodschap duidelijk met post-it aan de ramen die uitgeven op de straatkant. Is er een beeld dat je kan gebruiken als teaser voor jouw activiteit? Teken het beeld aan de hand van post-its op je ramen.







Plakband

We organiseerden reeds een kleine plakWAK tijdens de inspiratiedag op 8 november. Met plakband die makkelijk te verwijderen is, kan je boodschappen aanbrengen op buitengevels, panelen, deuren…

Beamvertising / wildbeamen

Een nog goedkopere en originele manier om jouw boodschap in het straatbeeld te laten verschijnen, is door gebruik te maken van outdoor- of straatprojecties. Wanneer het donker is, projecteer je een stilstaand of bewegend beeld op een gebouw, of je projecteert vanuit een bewegend voorwerp.

Voorbeeld bewegend beeld:

https://www.youtube.com/watch?v=seHTkafIDhk



flashmob

Organiseer een flashmob (dansen, zingen, muziek…) waarbij je eventueel flyers uitdeelt

Niet enkel vooraf, maar zeker ook tijdens de Week van de Amateurkunsten kan je origineel uit de hoek komen.



  1. Kies een ongewone locatie of een locatie met ongewoon veel passage voor jouw activiteit én zorg ervoor dat voorbijgangers en omstaanders betrokken worden. Het publiek is nieuwsgierig, je creëert authenticiteit én de ongewone locatie kan inspiratie opleveren voor de deelnemende kunstenaars. Bekijk zeker ons onderdeel 'locatie van je evenement' om tips te krijgen rond een goede locatie. 

     
  2. Zorg voor een stunt als activiteit:
    Enkele voorbeelden:
    http://www.bruzz.be/nl/video/tvbrussel/joods-museum-neemt-afscheid-van-gebouw-met-live-kunst
    http://www.noordfrankrijk-toerisme.com/tourisme/kunstbraderie-van-roubaix1.html
    http://www.citymail.be/home/ultreya-treedt-op-vanop-een-brandweerwagen
     

centrum voor beeldexpressie creatief schrijven danspunt koor en stem kunstwerkt muziekmozaiek opendoek poppunt vlamo