WEEK
VAN
DE
AMATEURKUNSTEN

Gebruik sociale media

84 % van de Vlamingen heeft een computer. In 2016 gebruikt 53 % van de Vlamingen ouder dan 15 jaar een smartphone. Smartphones worden het meest gebruikt bij de leeftijd van 15 tot 34-jarigen. We zijn met zijn allen heel vaak (mobiel) online, en participeren en delen erop los. Het aantal sociaalnetwerksites lijkt immer in stijgende lijn te gaan. De online kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Vimeo, blogposts, whatsApp, Snapchat…kunnen we met andere woorden niet meer negeren. Maar hoe zetten we ze in om meer publiek en meer deelnemers op onze activiteiten te krijgen?

Net zoals bij het benaderen van de pers, is ook hier de gouden regel: creeër waardevolle inhoud.

Maar stel je eerst even de vraag waarom mensen sociale media gebruiken?

  1. omdat ze graag in interactie gaan met familie en vrienden en met ‘gelijkgestemden’. Die laatste groep kunnen mensen zijn die dezelfde woonomgeving delen of die een bepaalde interesse delen.
     
  2. mensen willen mee zijn met een bepaald merk, een bedrijf, een groep omdat ze achter de doelstellingen ervan staan, ze willen als eerste op de hoogte gehouden worden van nieuws, ze hopen een speciale aanbiedingen of voordelen te krijgen.

Dit kunnen we evengoed toepassen op onze Week van de Amateurkunsten-activiteit of –vereniging.

We focussen hier even op Facebook, maar de meeste van onderstaande tips kan je perfect gebruiken voor andere sociale media.

Bij jongeren zijn Facebook, Snapchat en Instagram het populairst en dus ideaal om meer jongeren te bereiken!

centrum voor beeldexpressie creatief schrijven danspunt koor en stem kunstwerkt muziekmozaiek opendoek poppunt vlamo