WEEK
VAN
DE
AMATEURKUNSTEN

ik wil een kindvriendelijk evenement organiseren

Zelf doen

Actief creatief bezig zijn, het zélf doen, is essentieel. Kunst komt tegemoet aan de drang van een kind om te (onder)zoeken, verkennen, ervaren, experimenteren en doen.

Creativiteit draait in wezen om kinderen aan te moedigen een weg te vinden die bij hun persoonlijkheid past, om zelfvertrouwen en nieuwe oplossingen te vinden. Iets doen waar je erg opgetogen over raakt. Het gaat om doorzetten en je eigen ding doen, wat anderen er ook van vinden.

Kindvriendelijk programmeren

Kinderen gaan niet alleen graag zelf aan de slag, ze genieten ook graag van een mooi concert, een goede film, een leuke theatervoorstelling of een boeiende tentoonstelling.

Kunst maken voor kinderen is echter geen kinderspel.

Het is een stiel, waarbij het kind au sérieux genomen moet worden. De makers dienen een oprechte interesse te hebben voor de kinderen. Een kinderpubliek vraagt andere voorwaarden dan een volwassen publiek. Het is een eerlijk, authentiek, soms kritisch maar vooral onbevooroordeeld publiek. Onbevooroordeeld kunnen kijken is een ingesteldheid die enkel heel jonge kinderen genieten.

Op kindermaat – hoe maak ik mijn activiteit kind/gezinsvriendelijk?

Je hoeft niets nieuws en spetterends te verzinnen om met jouw activiteit kinderen en hun familie aan te spreken. Met kleine ingrepen maak je jouw aanbod ook toegankelijk voor gezinnen.
Enkele tips om je activiteit gezinsvriendelijker te maken:

Je activiteit zelf

  • Kindvriendelijk is niet gelijk aan kinderachtig; kwaliteit is essentieel.
  • Maak het exclusief. Laat kinderen (en hun ouders) zich speciaal voelen.
    Bv. enkel kinderen mogen achter de schermen kijken, meedoen…
  • Klassiekers werken: opdrachtenparcours, zoektochten, een tekenwedstrijd (zoek een link met je activiteit of de voorstelling), een quiz, een actieve rondleiding, demonstraties van kunstenaars waarbij de kinderen mogen helpen. Maak het interactief.
  • Hou rekening met de aandachtsboog van kinderen. Beter kort, leuk en krachtig dan te lang!
  • Bepaal de leeftijdscategorie, 3 jaar vraagt een andere aanpak dan 8 jaar.
  • Kwaliteit boven kwantiteit. Liever één goed uitgewerkte activiteit dan meerdere halve pogingen.
  • Zoek partners met ervaring: jeugddienst, bibliotheek, Gezinsbond, …

Je promotie

  • Schrijf een enthousiasmerende tekst, in klare, eenvoudige taal.
  • Geef op voorhand duidelijke info: wat ga je doen? Hoe lang duurt de activiteit (begin én einduur)? Mogen ouders mee (doen)? Of juist niet? Voor welke leeftijdscategorie is het bedoeld? wat met buggy’s/verzorging? Is er randanimatie?
  • Vermijd teleurgestelde kinderen en boze ouders: zeg niet dat iets kindvriendelijk is als je daar geen concrete invulling voor hebt.
  • Denk na over waar en wanneer je de activiteit kan promoten. Kan je samenwerken met scholen, jeugddiensten, bibliotheken, academies, verenigingen, enz. Voor de allerkleinsten is het belangrijk de ouders goed te informeren.
  • Benut de lokale media om jouw initiatieven naar gezinnen te promoten
  • Gebruik het Vlieg-label.
  • Zorg dat je promotiemateriaal er leuk en kindvriendelijk uitziet. 

Praktisch

  • Denk na over het tijdstip van je activiteit, 11 of 15u in het weekend is niet zo gek voor families. Avondprogramma’s zijn dan weer veel moeilijker.
  • Organiseer je een route of kunstenfietstocht? Pas dan de afstand en moeilijkheidsgraad van je wandeling of fietstocht aan.
  • Let op het onthaal, een kindvriendelijke houding is hier een must! Neem de kinderen serieus, zie hen als volwaardige bezoekers.
  • Zorg, indien mogelijk, voor makkelijke toegang voor kinderwagens en ook voor ruimte om die achter te laten.
  • Zorg voor ouderopvang als de activiteit enkel voor kinderen is.
  • Tracht een plek te voorzien waar een baby verschoond kan worden.
  • Las (plas)pauzes in.
  • Geef iets mee voor thuis, zo blijft de beleving hangen.

Wil je met je gemeente, organisatie of vereniging eens grondig nadenken over de gezinsvriendelijkheid van je werking of aanbod?

Bestel dan de Vliegdoos en ga met je collega’s of andere organisaties aan de slag.

De Vliegdoos is een praktische doe-doos met tal van tips en ideeën om het familiale publiek warm te maken voor meer cultuur.

www.uitnetwerk.be/gereedschap/toolkit-vliegdoos



Werken met jongeren

door Ken Van Roose en An-Sofie Gysemans (Formaat)
Jong talent is creatief actief, maar nemen ze ook deel aan de Week van de Amateurkunsten? Jeugdhuis Moeve (Lier) en Formaat gaven enkele tips over hoe de jeugd van tegenwoordig te betrekken en beter in te spelen op hun leefwereld. 
download de presentatie ARTAFACT

centrum voor beeldexpressie creatief schrijven danspunt koor en stem kunstwerkt muziekmozaiek opendoek poppunt vlamo